• GOLDMAN: GEZICHTSVELDMETER

  • VISUSTEST

  • RIJ VEILIG, BRIL TIJDIG!

ZICHTVOORWAARDEN  VOOR PRIVE RIJBEWIJS

Voor professionele chauffeurs is een 5-jaarlijkse oogtest nodig. Dat geldt niet voor privé-chauffeurs. Privé chauffeurs hebben alleen een oogtest nodig, als de instanties, die rijbewijs of auto-verzekering afleveren, twijfelen aan de visuele vaardigheden van de kandidaat. Die twijfel kan rijzen, op basis van de vragenlijst, die de kandidaat invulde, bij gelegenheid van aanvraag van rijbewijs of verzekering.

  
WAT IS EEN "PRIVE CHAUFFEUR"  
Dit zijn de personen met rijbewijs A en B . Deze worden wel eens "groep 1" genoemd . Betalend personenvervoer (bvb taxi)  vereist wel een professioneel rijbewijs !
 
ZICHT VOORWAARDEN
- Minstens 5/10 (0.5) zien - indien slechts 1 oog: minimaal 6/10  (0.6)
- Kleurenzicht: geen vereisten  - kleurenblindheid is geen reden tot afkeuring
- Schemerzicht:  2/10 na aanpassing van 5 minuten aan duisternis
-Dubbelzien : mag niet aanwezig zijn  /  indien zich toch dubbelzien voordoet, ben je  tijdelijk ongeschikt, tot de oogarts u weer geschikt verklaard
- 120 ° gezichtsveld,  ook  als je slechts 1 functioneel oog hebt
  • Bij beroerte met uitval van helft van gezichtsveld ( "hemianopsie") : na 6 maand kan de instelling CARA te Brussel een goedkeuring geven bij jonge patienten, ook al is het gezichtsveld  geen 120 ° meer 
  • Na verlies van 1 oog: na 6 m mag weer gereden worden, omdat kan verondersteld worden dat je na 6 maand aangepast bent aan de nieuwe situatie

ALGEMENE BEPALINGEN

1.1 De kandidaat van groep  1 wendt zich tot een oogarts van zijn keuze  voor het op  visueel vlak bepalen van de rijgeschiktheid     en geldigheidsduur hiervan.
 
1.2 De kandidaat die een acute of chronische evolutieve aandoening van de ogen of van de  adnexa vertoont, die de werking ervan zodanig stoort, dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt, is niet rijgeschikt.
 
1.3 Na het plotseling geheel of gedeeltelijk  verlies van het gebruik van  één oog, na een ingreep die een invloed kan hebben op het     zicht,na een oogverlamming die aanleiding geeft tot diplopie en de primaire stand van de blik, is de kandidaat niet rijgeschikt.      
    Een oogarts bepaalt wanneer de kandidaat opnieuw rijgeschikt is.
 
1.4 Om aan de minimumnormen te voldoen mag de kandidaat met een pseudofakie een bijkomende optische correctie (bril of contactlenzen)     dragen. Intraocculaire lenzen worden niet     als corrigerende lenzen beschouwd en  impliceren geen rijongeschiktheid, tenzij zich problemen, zoals "dubbelbeelden", voordoen.
 
1.5  Indien de kandidaat verplicht is een optische correctie te dragen om de vereiste  gezichtsscherpte te vertonen, moet deze     correctie goed verdragen worden. De correctie door brilleglazen mag het gezichtsveld in de horizontale aslijn in geen geval op een significante wijze beperken.
 
1.6 Indien de oogarts het dragen van een optische correctie, een bril of contactlenzen, nodig acht voor het besturen
    van een motorvoertuig, vermeldt hij dit op het door hem afgeleverde attest.
   
1.7 Het dragen van een optische correctie is verplicht wanneer de kandidaat, zonder deze  correctie, niet de vereiste minimum     gezichtsscherpte vertoont ofwel omdat de oogarts oordeelt dat een optische correctie noodzakelijk is om de gezichtsscherpte te     verbeteren of om te vermijden dat de oogspieren vermoeid zouden geraken hetgeen de visuele functie van de kandidaat op     belangrijke wijze zou verstoren.