LOEP

Boodschap van algemeen nut


WAT IS GLAUCOOM?



TE HOGE OOGDRUK
DIT VEROORZAAKT 
BESCHADIGING
VAN DE OOGZENUW.




MEER GEZONDHEID
MET SUPERLENZEN!!!



HAAL ALLES UIT UW OGEN!


BETER MET HIGH DEFINITION
LEESBRILLEN


LENZEN: ZICHT
ZONDER GRENZEN!


KINDEREN DRAGEN GRAAG
EEN BRIL ......
ZEKER ALS ZE BETER ZIEN !



TE JONG VOOR EEN
LEESBRIL?

PROBEER
DUBBELZICHT LENZEN!
WAAROM CONTROLE BIJ
LENZEN ?



OM SLUIMERENDE PROBLEMEN
OP TE SPOREN:
- BEGINNENDE ONTSTEKINGEN
- NIEUW GROEI VAN BLOEDVATEN
......
(= wijst op zuurstof - tekort)


SCHRIK VAN LENZEN...?
HOEFT NIET!


OOGSPECIALIST



SUPERLENZEN VOORKOMEN
IRRITATIE EN DROP-OUTS !


     LENZEN SO EASY

 


ELEKTRONISCHE LOEPEN
ZIJN BETER !


LENZEN:
ZICHT ZONDER GRENZEN!


CHECK YEARLY
SEE CLEARLY !


RIJ VEILIG - BRIL TIJDIG !


LENZEN ZIJN NIET VIES OF
ENG
WAT IS CATARACT?



CATARACT= VERTROEBELING

VAN DE OOGLENS




WISSEL BRIL MET LENZEN
REGENBOGEN ZIEN  ROND
LAMPEN 'S NACHTS ?



KAN WIJZEN OP GLAUCOOM
LAAT UW  OOGDRUK
CONTROLEREN  !


VRIJHEID MET LENZEN:
SPORT/ZWEMMEN



OOIT GEDACHT AAN EEN
ELEKTRONISCHE LOEP?


WEES VOORZICHTIG
MET UW BRIL EN
PROBEER
CONTACTLENZEN
ZIE JE PLOTS VLEKKEN  



LAAT JE OGEN NAKIJKEN
VOOR EVENTUELE 
NETVLIESPROBLEMEN  !






VERWEN JEZELF
MET SUPERLENZEN


VERWEN JEZELF
MET SUPERLENZEN


ALS SCHEELZIEN OPTREEDT
MOET DAT STEEDS
NAGEKEKEN WORDEN,
ZEKER BIJ KINDEREN !!



VOOR U HELPT EEN
STERKERE BRIL NIET?
LOEPES KUNNEN
EEN OPLOSSING BIEDEN!

 


LENZEN:
ZICHT ZONDER GRENZEN!



LENZEN
'T IS NIE MOEILIJK
'T IS GEMAKKELIJK


ALLES NAAR WENS MET
UW CONTACTLENS?



AL AAN LENZEN GEDACHT?
U HEEFT SLECHTS 2 OGEN !
DRAAG ER ZORG VOOR !



LAAT UW OGEN REGELMATIG
NAKIJKEN !
METAMORFOPSIE
(=kromme lijnen)




KAN WIJZEN OP LEEFTIJDS
GEBONDEN SLIJTAGE
VAN HET CENTRALE
NETVLIES
WORDEN JE ARMEN
TE KORT OM TE LEZEN ?



JE HEBT WAARSCHIJNLIJK
EEN LEESBRIL NODIG  !


SHOW YOUR EYES ...
WITH LENSES !!!


DURF LENZEN PROBEREN!


GEEN LAST VAN DE REGEN
... MET LENZEN !


LENSPROBLEMEN?
PROBEER SUPERLENZEN
WAAROM CONTROLE BIJ
GLAUCOOM?



JE VOELT NIKS MAAR JE OOG KAN

TOCH LANGZAAM BLIND WORDEN

ALS  DE OOGDRUK TE HOOG IS !





IK ZIE WAAR IK SKI
HOOFDPIJN  BIJ
LEZEN OF TV ?



DIT KAN SOMS WIJZEN
OP
BRILPROBLEMEN



OGENTROOST


EEN 10 OM TE ZIEN
  • EENVOUDIGE HANDLOEP

  • ULTRAPLATTE LOEP: "EASYPOCKET"

  • DESIGN STANDLOEP: "MACROLUX"

  • KLEINE STANDLOEP MET STERKE VERGROTING

  • LOEPLAMP OP VOET

  • ELECTRONISCHE LOEP "PEBBLE"

  • ELECTRONISCHE LOEP "NEMO"

  • TVLOEP (te lezen tekst wordt vergroot op uw eigen tv)

  • TELESCOOP OM VER TE KIJKEN

DE GESCHIEDENIS VAN HULPMIDDELEN VOOR SLECHTZIENDEN

Het gaat vooral om de geschiedenis van de loep, maar je zal merken: er zijn meer hulpmiddelen dan je denkt, zeker voor sterk slechtzienden !

MATIGE SLECHTZIENDHEID  (ZICHT VAN 3/10 a 6/10)

LOEPEN WERDEN EERDER UITGEVONDEN DAN DE BRIL
 
1000
Ibn al Haitham, ook Alhazen genoemd, de Arabische arts die aan het hof van de Kalief van Egypte leeft, beschrijft voor het eerst dat een glazen halve bol een voorwerp kan vergroten. Hij schrijft het boek 'Kitab-al-Manazir' (in het latijn “Opticae thesaurus” ttz “schat der optiek”) of in het la. Hierin schrijft hij over de leer van het zien, breking en reflectie. Baanbrekend is zijn veronderstelling dat ogen gecorrigeerd kunnen worden door geslepen optische lenzen.
 
1240
Erazm Golek Vitello, vertaalt het boek van Ibn al Haitham uit het Arabisch naar Latijn. Zo kreeg West Europa toegang tot de uitvinding van de leessteen.
 
Franciskaner monniken zouden volgens het principe van Alhazen de eerste LEESSTENEN gemaakt hebben: bolle transparante licht gekleurde stenen met een vlakke onderrand die op het boek werden gelegd. Deze werden gemaakt uit “beryl”, een mineraal samengesteld uit aluminium-beryllium-silicaat. Het beryl is zeer hard en kon dus op vorm worden geslepen om zo lenzen te vervaardigen. Dit mineraal ligt aan de oorsprong van het WOORD “BRIL”, hoewel hier meer sprake is van een loep dan van een bril.
 
1267
Roger Bacon, een Engelse monnik, beschrijft in zijn Opus Majus, dat het plaatsen van glazen bollen op zijn boeken hem helpt met lezen en dat deze zeer goede instrumenten zouden kunnen vormen voor grijsaards en hen met zwakke ogen, zodat ook zij kleine letters op normale afstand kunnen lezen.
 
In de 13de EEUW begon men gaandeweg “leesstenen” in een handvat te monteren. De loep op steel ontstond, en van daaruit is dan ook de eerste bril ontstaan. Venetie was hier zeer belangrijk : De Venetiaanse glasblazers waren immers de enigen die wisten hoe je transparant glas moest maken. Het is mogelijk dat in die tijd ook al een soort brillen in gebruik waren in de Arabische wereld en in China, maar de gegevens daarover zijn ogal vaag.
 
Geleidelijk werden er meer loepen gemaakt, grotere en kleinere. Als de vergroting verhoogde, werd de DIAMETER VAN DE LOEPEN en het GEZICHTSVELD steeds KLEINER. Ook werd de WERKAFSTAND (de afstand tussen oog en loep en die tussen loep en object) kleiner worden. Een ander belangrijk gevolg van een hogere vergroting is dat er steeds MEER LICHT nodig is. Het is dus een feit dat naarmate de loepen meer vergroten er ook moeilijker mee te werken valt. Gouden regel was dus : VERGROOT NIET MEER DAN NODIG.
Pas in de 20° eeuw werd licht aan de loep toegevoegd: lichtloep. Met batterijen had je enige bewegingsvrijheid, maar het ging maar echt goed als de loep via een transfo aan het electrisch net werd aangesloten.
 
In de 21° eeuw ontstonden LED-lichtloepen : deze lichtjes verbruiken veel minder energie en konden met gewone batterijen gevoed worden. De design van de loepen werd ook belangrijk verbeterd: ze zijn minder opvallend en toch heel functioneel.
 
 
 
STERKE SLECHTZIENDHEID  (2/10 ZICHT OF MINDER)

1829:  BRAILLE
Braille is een speciaal voor BLINDEN ontwikkeld lees- en SCHRIJFALFABET. De Fransman LOUIS BRAILLE (1809-1852), die zelf op
3-jarige leeftijd blind was geworden, ontwikkelde en perfectioneerde dit SCHRIFT, tot het in 1829 als bruikbare methode gebruikt kon worden op het PARIJSE BLINDENINSTITUUT
waar hij verbleef. Pas in 1854 werd het echter officieel als alfabet geaccepteerd.
Waarschijnlijk had Braille het idee voor een reliëfalfabet van een Franse militaire uitvinding uit 1819. De artillerieofficier Charles Barbier ontwikkelde het 'nachtschrijven', een systeem van twaalf puntjes waarmee ook 's nachts boodschappen konden worden doorgegeven.
 
Braille is een zogenaamd RELIËFALFABET; de letters en andere aanduidingen worden door middel van puntjes in het papier gedrukt, zodat er een kleine verhoging voelbaar is, die met de vingertoppen 'gelezen' kunnen worden
OP HEDEN: weinig of geen braille meer dankzij de vooruitgang van de moderne electronica:     

-VIDEO-CAMERA’S:
  • electronische loepen kunnen meer vergroten dan optische loepen: tot 10 keer – ze kunnen ook de letters “negatief” zetten, dwz: witte letters tegen zwarte achtergrond, wat voor veel slechtzienden beter is
  •  TV-loepen vergroten de te lezen teksten nog meer via een video-camera op uw eigen TV: nog sterkere vergrotingen kunnen gehaald worden (tot 80 keer) , met nog een redelijk overzicht (beter op grote TV –schermen)
-SPRAAKTECHNOLOGIE HELPT OOK SLECHTZIENDE:
  •  sprekende klokken en wekkers
  •   voorlees-systemen : gesproken krant / gesproken boek

 
DE KLINIEK MET EEN HART VOOR KINDEREN
SHOW YOUR EYES, WITH LENSES!
MORE INSIGHT IN YOUR SIGHT
RIJ VEILIG - BRIL TIJDIG
SEE BETTER - LOOK BETTER
UW BESTE LANGE TERMIJN GARANTIE
TUK OP NIEUWIGHEDEN ?? - WIJ OOK !!
MEER AANDACHT VOOR DE GEZONDHEID VAN UW OGEN
PRIORITY TO QUALITY
KOM EN ZIE
ALLEEN OP AFSPRAAK
IF YOU WANT MORE
WIJ ZIJN ER, OM U TE HELPEN
SEE MORE - BE MORE - DO MORE
LENS EXPERT
LOOK GOOD - FEEL GOOD
GOED GEZIEN !
UW OGEN WILLEN OOK WAT